2012. június 26., kedd

Ha végre itt a nyár és meleg az idő...



Valóban megérkezett a meleg és a szabad időnket szívesen töltjük kint a szabadban, de ne feledkezzünk meg a bőrünk védelméről.

Napfényre szükségünk van. Nem csak a D vitamin szükségletünk 90%-t adja, hanem a biológiai óránkat beállító melatonin és a "boldogság hormonok" ( endorfinok) termelésén keresztül is hozzájárul a szervezetünk egészséges működéséhez.

A megfelelő mennyiségű D vitamin bevitel biztosítja az erős csontozatot, fogazatot életünk során. Továbbá ez a "napfény vitamin" az immunrendszerünket is erősíti, így segít a betegségek elleni küzdelemben.

Napi 10 perc napfürdőzés már elegendő a D vitamin raktárak feltöltéséhez. Míg a túlzásba vitt, megfelelő védelem nélküli napozás káros hatású: a bőr öregedését és daganatos megbetegedését okozza, a szemet károsítja.

A napsugárzás részét képező UV sugárzást tovább szokás osztani UV A/B/C csoportokra. Az UV Asugárzás a bőr mélyebb rétegeit éri el, a bőr barnulását okozza. Azonban nagy mennyiségben a bőr öregedési folyamatait gyorsítja és a szemet károsítja, az általa okozott betegségek közül a legismertebb a szürkehályog. Az UV Bsugárzás kell a D vitamin előállításához, de ez a tartomány felelős elsősorban a bőr daganatos betegségeiért. Az UV Csugárzást ózonréteg gyakorlatilag teljesen kiszűri.

A bőrünk védelméről nem csak a nyaralás és strandolás alatt kell gondoskodnunk, hanem nap mint nap, amikor a szabad levegőn tartózkodunk. Ha a következő tanácsokat megfogadjuk, sokat tehetünk az egészségünkért, a bőr rákos megbetegedéseinek elkerüléséért.

· Ismerjük bőrtípusunkat!

A bőrtípusunk alapvetően befolyásolja, hogy a bőrünk miképp reagál a napfényre, ez alapján 6 csoport különböztethető meg:

Bőrtípus
Bőrszín
Napfény hatására adott válasz
1. típus
Halvány, világos bőr
Mindig leég, sosem barnul
2. típus
Világos bőr
Könnyen leég, minimálisan barnul
3. típus
Világos bőr
Minimálisan ég le, lassan barnul
4. típus
Enyhén barna vagy kreol bőr
Minimálisan ég le, könnyen barnul
5. típus
Barna bőr
Ritkán ég le, könnyen és mélyen barnul
6. típus
Sötétbarna vagy fekete
Ritkán ég le, mindig lebarnul és nagyon pigmentált



· Használjuk fényvédő krémet!

A krémeken feltűntetett faktorszám azt jelöli, hogy a fényvédőkrém használatával hányszor több időt tölthet bőre károsodása nélkül a napon , mint naptej nélkül. A krémeken látható szám a bőrkárosító hatásért elsősorban felelős UV B sugárzás által okozott bőrkárosodásra vonatkozik. Ismeretes azonban az UV A sugárzás bőrkárosodást okozó hatása is. A napozók UV A szűrő képessége az előírások szerint a feltűntetett faktorszám ( ez UV B -re vonatkozik) legalább harmada.

Tehát a 30-as faktorszám azt jelenti, hogy ha a világos bőrtípusúakhoz tartozunk és leégés nélkül kb 5 percet tartózkodhatunk a napon, a fényvédő krém 5 x 30 tehát 150 percig nyújt védelmet az UV B sugárzás károsító hatása ellen, míg 50 percig az UV A sugárzás ellen.

Fontos, hogy kb 20 perccel napozás előtt kenjük be magunkat és a fentiek alalpján számolva rendszeresen használjuk a fényvédőt a teljes testfelületen.

A krémek is csak mérséklik a sugárzás káros hatását, ezért fontos a többi óvintézkedést ( ld alább) is betartani.

· Védjük a bőrünket ruhával!

A lenge hosszú ujjú strandruhák, ingek hasznosak, ha a szabadban tartózkodunk. De ezek sem szűrik ki teljesen az ártalmas UV sugarakat. A közhiedelemmel ellentétben a strandon nem fehér pólóval kell védeni a bőrünket! A sötétszínű ruhák jobban megszűrik az UV sugárzást. Egy zöld ruha majdnem kétszer nagyobb védelmet biztosít a fehérrel szemben. Továbbá teszteljük a ruha anyagát: ha a fény felé tartva a ruhát átlátunk annak szövetén, akkor a napsugarak is átjutnak rajta, így nem jelentenek 100 %-os védelmet. Ugyanezen okból kifolyólag a szövet kalapok jobban kiszűrik a káros sugárzást, mint a szalmakalapok.

· Viseljünk kalapot!

Minél több árnyokat ad a kalap, annál jobb. Figyeljünk, hogy a nyakat és a fület is takarja a fejfedő! Sokszor ezeken a területeken jelentkezik a bőrdaganat.

· Hordjunk napszemüveget!

Ne csak a divat kedvéért legyen az orrunkon a napszemüveg, hanem valóban UV szűrős darabokat válasszunk, amelyek magát a szemet és a szem körüli érzékeny bőrterületeket is megvédik. A lencse színe nincs összefüggésben a napszemüveg UV szűrőképességével, tehát a fekete napszemüveg nem jelent nagyobb biztonságot. Sőt UV szűrő nélkül a fekete lencse alatt kitágul a pupilla és még több káros sugárzás éri a szemet. Keressük az UV 400 felirattal rendelkező szemüvegeket, amelyek biztosan tökéletes védelmet nyújtanak a szemünknek.

· 11-16 óra között ne tartózkodjunk napon!

A fenti időszakban legerősebb az UV sugárzás, mert a levegőréteg szűrő hatása (a sugarak beesési szöge miatt) ilyenkor kevésbé érvényesül. Ha elkerülhetetlen, hogy ekkor a szabadban legyünk, próbáljunk árnyékba húzódni!

· Óvakodjunk a leégéstől!

A bőrünk nem felejt. Az egyszeri hólyagos leégés ( akár gyerek-,akár felnőtt korban) mintegy kétszeresére növeli a későbbi melanoma kockázatát és életünk során 5-nél több leégés után szintén duplázódik a daganat kiakulásának valószínűsége!

· Óvjuk gyermekeinket a leégéstől!

A gyerekek bőre kifejezetten érzékeny, ezért különös figyelmet kell szentelnünk a bőrük védelmére!

· Kerüljük a szoláriumot!

Csak egy szó a szoláriumról: a szoláriumot rendszeresen használok között 74 %-kal nagyobb valószínűséggel alakul ki melanoma, mint a szoláriumot kerülők között.

· Évente egyszer ajánlott melanoma szűrésen részt venni!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése